Lasītākās ziņas

ceturtdiena, 2010. gada 9. decembris

Vajadzīgākās linux termināļa komandas

Šajā rakstā apkopošu nepieciešamākās linux termināļa komandas, tad nu apskatīsim tās...

Turpiam ar konkrētām komandām:
Varat uzreiz terminālī tās izmēģināt...
1. man
noderīga komanda komanda Linux/Unix vidēs, jo ar tās palīdzību var iegūt sīkāku informāciju par citām komandām.
Lietošana/piemērs:
man reboot (lai izietu no uzrādnes nospiediet q
un terminālis mums norāda sīku komandas reboot aprakstu kas sastāv no komandas variācijām un paskaidrojumiem izvades teksta piemērs
2. ls
komanda ls izdrukā konkrētās direktorijas saturu, uzrāda tās mapes/direktorijas failus kurā atrodaties
Papildus iespējas:
ls -a – izdrukās visus failus, ieskaitot slēptos (tos, kas sākas ar "." piem ".Trash")
ls -l – parāda sīkāku informāciju par failu vai direktoriju (tiesības, īašniekus, lielumu, un kad pēdējo reizi ir mainīts.)
3. less
izdrukā uz ekrāna faila saturu.
izmantošana/piemērs: less mans_teksta_fails
(Lai atgrieztos komandu ievades režīmā nospiediet "q")

Teksta rediģēšana terminālī:
Lai rediģētu teksta failus komandrindā izmantojiet nano, pico vai gedit teksta redaktorus
piemēri:
nano mans_teksta_fails
pico mans_teksta_fails
gedit mans_teksta_fails
konkrētāk/piemērs: gedit autobusu_saraksts.txt


4. cd
cd: pāriet uz citu direktoriju. Attiecībā uz šo komandu obligāti jāatceras, ka Linux vidē lielie un mazie burti tie uzskatīti par dažādiem, bet, ja jums ir uzrakstīts kādas direktorijas ,vai faila nosaukuma pirmie burti un jūs nospiedīsiet taustiņu Tab konkrētais nosaukums tiks automātiski pabeigts vai arī jums izdrukās visus tos failus un direktorijas kas sākas ar šo konkrēto burtu vai burtiem. Lai apskatītos, kurā vietā direktoriju kokā jūs šobrīd atrodaties lietoiet koamndu pwd
Piemēri, lietojums:
$ cd kaadas_direktorijas_nosaukums
$ cd # ar šādu komandu jūs nonāksiet savā home direktorijā
$ cd ~ # arī ar šādu komandu jūs nonāksiet savā home direktorijā
$ cd .. # ar šādu komandu jūs nonāksiet direktorijā, kas atrodas vienu līmeni augstāk
$ cd - # ar šādu komandu jūs nonāksiet iepriekšējā direktorijā, kurā bijāt pirms pārgājāt uz kādu citu direktoriju
5. cp
cp: nokopē konkrētu failu
Lai pārkopētu direktoriju ar visu tās saturu izmantojiet komandu cp -r
Papildus iespējas:
cp -b – kopējot izveido katra eksistējošā galamērķa faila rezerves kopiju
cp -f – ja rodas problēmas ar kādu galamērķa failu, tad izdzēš to un vēlreiz mēģina kopēt
cp -i – pirms pārrakstīšanas pajautā lietotāja apstiprinājumu vai patiešām pārrakstīt kādu failu.pasaka, pirms raksta pa virsu
cp -u – atjaunina galamērķa (rezultāta) failu, ja izejas (kopējamais) fails ir jaunāks par to, vai arī ja galamērķa fails ir pazudis
Papildus iespējas ir iespēja arī kombinēt:
cp -r -i -b mana_direktorija
Šādi kpējot tiks apstrādāti visi direktorijas un tās apakšdirektoriju faili, pirms eksistējošu failu pārrakstīšanas lietotājam tiks pajautāt vai tos patiešām pārrakstīt un pirms katra esošā faila pārrakstīšanas tam tiks izveidota rezerves kopija.
6. mv
mv: pārvieto vai pārsuc failu
mv mana_direktorija/mans_fails cita_direktorija/mans_fails
mv mans_fails mans_fails_ar_citu_nosaukumu
Papildus iespējas:
mv -f – nejautā lietotājam neko pirms eksistējošu galamērķa failu pārrakstīšanas
mv -i – pirms pārrakstīšanas pajautā lietotāja apstiprinājumu vai patiešām pārrakstīt kādu failu
mv -u – pārvieto tikai gadījumos, ja izejas (kopējamais) fails ir jaunāks kā galamerķa failu, vai arī ja tas ir pazudis
mv -v – paskaidro, kas tiek darīts.
7. rm
rm: izdzeš failu. (! Šādi dzēšot fails tiek izdzest neatgriezeniski, nevis pārvietots uz .Trash). Lai izdzēstu direktoriju lietojet komandu rm -r
rm mans_nevajadziigais_fails
rm -r mana_nevajadziigaa_direktorija
Papildus iespējas:
rm -f – ignorē neeksistējošus failus un nejautā lietotājam neko; rm -i – prasa lietotāja apstiprinājumu pirms jebkuras dzēšanas
8. mkdir
mkdir: izveido jaunu direktoriju.
Piemērs:
mkdir _jaunas_direktorijas_nosaukums

9. fortune
šī komanda izdrukā kādu nejaušu un cerams arī interesantu "tautas gudrību", joku vai slavenu citātu, protams angļu valodā :D

------- ------- ------- -------
» http://www.unixguide.net/linux/linuxshortcuts.shtml - Milzīgs saraksts ar komandām
»http://www.pixelbeat.org/cmdline.html - daudzu noderīgu Unix komandu piemēri

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru

Piezīme. Tikai šī emuāra dalībnieks var publicēt komentārus.